De coronacrisis heeft impact op ons allemaal. We kunnen niet naar school, de sportscholen zijn dicht en ons sociale leven ligt plat. Maar degene die het hardst getroffen worden zijn de ondernemers, in het bijzonder die in de kleding- en horecabranche. Al maanden zijn zij genoodzaakt hun deuren te sluiten, met enorme verliezen als gevolg. Het is aanhaken of afhaken voor zelfstandigen. Wij van zzpprofessionals.nl helpen een handje! In deze blog lees je hoe je als ondernemers overeind blijft in de coronacrisis.
Eén van de belangrijkste adviezen in deze crisistijd is om te kijken naar de klanten die je al hebt. Zorg ervoor dat je met hen in contact blijft. Je klanten moeten jou uiteraard niet vergeten zijn, zodra de crisis voorbij is. Geef ze zo nu en dan eens een belletje of spreek ze online, via e-mail of sociale media bijvoorbeeld. Hoor aan waar zij tegenaan lopen in deze moeilijke tijd. Door het tonen van oprechte belangstelling en bereidheid om mee te denken, kun je als ondernemers op zoek naar passende oplossingen, waar je als ondernemer weer de vruchten van plukt.
Als ondernemer kijk je te allen tijde goed naar je kosten en inkomsten. Nu je inkomsten laag zijn, is het van belang om te besparen op je kosten. De zwaarste lasten zijn vaak de huisvestingslasten en personele lasten. Allereerst kun je proberen te onderhandelen met je huurbaas. Toon de verhuurder aan dat je omzet fors is gedaald en vraag hem om medeleven in deze moeilijke tijd. Wie weet leeft je huis baas met je mee en voorziet hij je in een lagere huurprijs.
Daarnaast zul je jezelf moeten afvragen of je met minder personeel de strijd kunt winnen. Is dit niet het geval of vind je het een lastig besluit? Ga dan samen op zoek naar een oplossing. Misschien zijn je medewerkers bereid voor minder salaris te werken zodat niemand ontslagen wordt. Op deze manier leg je de keus bij je werknemers in plaats van bij jezelf. Verder ken je wellicht een andere ondernemer die jouw medewerkers hard nodig heeft. Zodra je ze weer nodig hebt, hoef je niet op zoek naar nieuw personeel en weet je ze te vinden. Bovendien laat je als ondernemer zien dat je van waarde kunt zijn voor iemand anders. Dat betaalt zich altijd terug.
Over de auteur