Starten als ondernemer maar heb je nog niet duidelijk wat je nou precies wil? Lees dan de tips in dit artikel. Het starten van een onderneming is over het algemeen niet moeilijk, maar je onderneming laten slagen is een heel ander verhaal. Daarom is het belangrijk dat voordat je begint, je goed voor ogen hebt wat je gaat doen, hoe je dat gaat doen en als belangrijkste, waarom je het gaat doen!
Belangrijk voordat je begint met je onderneming is het vaststellen van je doelen. Klinkt misschien logisch, want zonder te weten wat je wil bereiken, begin je niet. Maar toch is dit een punt wat vaak vergeten wordt. Als je doelen voor jezelf opstelt, zorg er dan voor dat ze realistisch en tijdgebonden zijn. “Ik wil uiteindelijk een miljoen euro omzet realiseren” dit lijkt een heel mooi doel, maar het is een groot doel en er is geen tijd aan gebonden, waardoor het ver weg blijft. Probeer daarom voordat je begint een aantal duidelijke, realistische en tijdgebonden doelen te stellen. Door het stellen van doelen blijf je jezelf uitdagen en heb je altijd iets om naartoe te werken.
Of je nou tuinman, personal trainer, marketeer of verpleegkundige bent, het is belangrijk om te weten wie je bent en waarom jij doet wat je doet. Ga je jezelf verhuren als ZZP’er, of wordt je volledig zelfstandig? Ga je werken voor het geld of omdat je het leuk vindt? En word je eigen baas omdat je niet voor een baas kunt werken of voor de vrijheid? Dit zijn een aantal vragen die je jezelf moet stellen voordat je begint als zelfstandige. De motivatie om te beginnen met je eigen bedrijf moet nooit voortkomen uit geld, daarom is het goed om voordat je begint je motivatie en doelen goed op papier te hebben staan.
Er zijn tegenwoordig zoveel kleine bedrijven, dat het heel moeilijk is om uniek en bijzonder te zijn. De meeste bedrijven gaan uit van wat ze doen, wat jou uniek kan maken is voorop te stellen waarom je iets doet. Simon Sinek heeft een toespraak gegeven bij TedX, the golden circle. Dit is een goede om in je achterhoofd te houden wanneer je een eigen bedrijf wil starten. Als je jouw klanten kunt vertellen waarom jij uniek bent en waarom ze dus voor jou moeten kiezen, maakt dit je uitgangspositie vele malen beter dan van iemand die dit niet kan vertellen.
Voordat je begint met ondernemen, moet je voor jezelf duidelijk hebt waarom je het gaat doen, hoe je het gaat doen en wat je precies gaat doen. Daarnaast moet je goed in beeld hebben wat je doelen zijn en waarom je het gaat doen. Zodra je aan je klanten kunt verkopen waarom je doet wat je doet, is de kans op succes vele malen groter!
Over de auteur