Social media is de laatste jaren enorm gegroeid. Tegenwoordig is het bij veel mensen niet meer weg te denken uit hun leven. Dit brengt ook grote veranderingen met zich mee voor ondernemers. Veel ondernemers maken nog geen gebruik van social media of maken slecht gebruik van social media. Hieronder lees je hoe je als ondernemer beter gebruik kan maken van de social media kanalen.
Zomaar aan social media doen omdat mensen zeggen dat het goed is, is natuurlijk niet handig voor een ondernemer. Je moet van te voren echt na gaan denken wat je wilt bereiken met het social media gebruik. Er gaat natuurlijk wat tijd in zitten en je moet er dus ook wel iets uit kunnen halen. Wil je als ondernemer graag meer naamsbekendheid, meer producten/diensten verkopen of wil je graag beter in contact staan met je klanten. Het is belangrijk dit doel vast te stellen voordat je als ondernemer aan social media begint.
Het is voor een ondernemer altijd belangrijk om te weten wie haar doelgroep is. Zo werkt dit dan ook op social media. Op bepaalde social media kanalen zijn andere leeftijdsgroepen actief dan op andere. Het is dus belangrijk dat je je klanten vraagt op welke social media zij actief zijn. Wanneer je een beeld hebt van waar de meeste klanten zich bevinden ga je je op dat kanaal focussen.
Wanneer je als ondernemer gebruik gaat maken van social media moet je dit ook goed bijhouden om relevant te blijven. Houdt er dus rekening mee in je weekplanning dat je ook je social media kanalen bij moet houden. Wanneer je te weinig tijd besteed aan je social media zal je niet meer relevant zijn en heeft het weinig nut.
Veel ondernemers willen graag zoveel mogelijk commerciële informatie delen met hun klanten op social media. Mensen worden dit echter al snel beu. Het is dus belangrijk dat je ook andere dingen deelt. Denk aan relevant nieuws uit je sector of branche, winacties of een persoonlijk bericht. Door deze verandering in je content zullen mensen langer geïnteresseerd blijven.
Het is binnen social media belangrijk dat je niet alleen maar aan het zenden bent maar ook reageert op andere mensen. Het is voor ondernemers dus ontzettend belangrijk om vragen te stellen aan zijn klanten en hier ook op te reageren. Klanten voelen zich dan echt gewaardeerd en de ondernemer kan hier erg veel van leren. Hij kan bijvoorbeeld leren waar nu echt de wensen en behoeften van zijn klanten liggen en hierop inspelen.
Over de auteur