Wil je een gat in de markt slaan? Droom je van een carrière als succesvolle ondernemer? Alleen weet je niet hoe je moet beginnen? In deze blog lees je een aantal tips om je te helpen bij het starten van een onderneming! Ontdek vele handige trucjes die helpen om jouw onderneming zo succesvol mogelijk te maken.
De meest voorkomende valkuil voor beginnende ondernemers is vaak het bedenken van antwoord (product) voordat zij de vraag (behoefte) hebben bedacht. Als nieuw product op de markt moet je je daarbij afvragen of er überhaupt wel behoefte aan is, anders gaan de mensen het product nooit kopen. Denk hier dus eerst goed over na.
Daarnaast denken veel mensen dat een nieuw product, een product is dat nog nooit op de markt verschenen is, zoals de introductie van Wi-Fi of de smartphone bijvoorbeeld. Dit is niet waar! Een nieuw product kan namelijk ook een bestaand product zijn, dat verbeterd is, in wat voor opzichten dan ook. Het kan bijvoorbeeld een beter werkende versie van het vorige product zijn, maar ook service die geleverd wordt. Deze service zou onder andere van betere kwaliteit en/of snellere levering kunnen zijn. Zo zijn er nog veelal andere ‘producten’ die aangeboden kunnen worden.
Eén van de belangrijkste onderdelen van het gehele proces van succesvolle ondernemer worden, is natuurlijk het bepalen van de prijs. Wat is de betalingsbereidheid van de klant? Wat wil men voor mijn product betalen? Houd er rekening mee dat de klant vaak op zoek is naar een zo laag mogelijke prijs voor een zo hoog mogelijke kwaliteit. Let daarom op een goede kwaliteit/prijs-verhouding. Hoeveel de klant voor product zou willen betalen, zou je te weten kunnen komen door bijvoorbeeld enquêtes af te nemen. Dit zorgt ervoor dat je, zodra je je onderneming start, niet al te lang bezig bent met het zoeken van de juiste prijs: je kan namelijk nooit precies weten wat de klant wil betalen voor jouw product zodra je begint met het verkopen ervan.
Je onderneming moet, zeker als je net bent gestart, veel worden gezien door de klant. Vestig je onderneming dus daar, waar de menigte is. Wil je bijvoorbeeld gaan concurreren met een goedlopende schoenenwinkel? Vestig je er dichtbij! Zodra de klant namelijk op zoek is naar een paar schoenen en hij/zij naar de concurrent gaat, zal hij/zij ook jou zien en waagt hij/zij daar misschien ook een poging. Zodra de klant vervolgens merkt dat jouw service, kwaliteit, prijs etc. beter is, zal hij/zij de volgende keer gegarandeerd naar jou gaan voor zijn paar schoenen. Daarbij zal de klant ook andere er op aansturen naar jouw winkel te gaan.
Zorg daarnaast ook voor duidelijkheid. Wat verkoop je? Als je bijvoorbeeld een frietkraam wilt beginnen, heb je klanten nodig die hongerig zijn. De hongerige klant zal jouw onderneming pas bezoeken als zij begrijpen dat je friet verkoopt en niet alleen kleding. Maak daarom keuzes en focus je op het beeld van de onderneming.
Zorg dat de klant vertrouwen in jou krijgt. Mensen en bedrijven nemen graag diensten af bij een onderneming waar ze vertrouwen in hebben. Noem jezelf daarom een expert! Een expert geeft vaak al veel vertrouwen, doordat hij doorgaans bekend staat als iemand die verstand heeft van zijn product of dienst. De klant zal daarom eerder geneigd zijn zijn product of dienst af te nemen bij jou. Verschillende kenmerken waardoor jij binnen jouw vakgebied wordt gezien als een expert zijn:
Over de auteur